مونو پروپیلن گلیکول چیست ؟این ماده یک الکل انحلال پذیر در آب است که به عنوان حلال در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. نداشتن رنگ و بو ، نقطه جوش بالا ، حلالیت خوب در آب و عدم سمیت باعث شده است که از این ماده به صورت گسترده به عنوان حامل ، حلال ، رقیق کننده و …. در تولید مواد غذایی خوراکی ، دارو ، مواد آرایشی ( عطر و … )، مواد بهداشتی (شامپو و …. ) و همچنین ضد یخ استفاده شود. در ادامه این متن به خواص ، روش تولید ، کاربرد ها ، عوارض و سایر موارد در مورد این ماده پرداخته شده است . برای خرید مونو پروپیلن گلیکول و اطلاع از قیمت این محصول از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید.

فروش مونو پروپیلن گلیکول:

در حال حاضر موسسه ی ایران مرک به عنوان یکی از تامین کنندگان محصولات شیمیایی کشور، طیف گسترده ای از مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی را از برندهای معتبر در اختیار تولید کنندگان قرار می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با همکاران ما در ارتباط باشید.

خرید مونو پروپیلن گلیکول:

جهت اطلاع از نحوه ی فروش این محصول و ثبت سفارش شما می توانید با همکاران ما در واحد فروش موسسه ایران مرک در در ارتباط باشید.

کشور تولید کننده: کره جنوبی

بسته بندی: بشکه 250 کیلویی

انحلال پذیری: محلول در آب

خواص فیزیکی و شیمیایی :

فرمول شیمیایی C3H8O2
نام آیوپاک 1و2 پروپاندیول (1,2-propanediol)
خواص فیزیکی مایع، بی‌رنگ ، شفاف ، روغنی ، بی‌بو و بی‌مزه
جرم مولی 76,09 g/mol
حلالیت به خوبی در آب حل شده و جاذب رطوبت است

کاربرد

مواد غذایی:

  • از MPG خوراکی به عنوان ماده ی افزودنی در محصولات غذایی متنوع مانند :سس سالاد، بستنی بدون چربی، رنگ های غذایی، ذرت بوداده،خامه ی ترش و کیک ، ماده افزودنی به نوشیدنی ها و آبنبات ها استفاده می شود.
  • جاذب رطوبت (از تبخیر مواد غذایی جلوگیری می کند)
  • نگهدارنده مواد غذایی توتون و تنباکو

همانگونه که در جدول قابل مشاهده است ، حد مجاز استفاده از این ماده در نوشیدنی های الکلی 5% ، در شیرینی 24% ، در محصولات لبنی یخ زده 2.5% ، در چاشنی ها و طعم دهنده ها 97 % ، در آجیل 5% و در مابقی غذاها 2 % است.

لوازم آرایشی  و بهداشتی:

  • این ماده به عنوان یک عامل نرم کننده و ملین در لوازم آرایشی و دارویی کاربرد دارد. به خصوص از پروپیلن گلیکول برای مو استفاده زیادی می شود.
    ساخت کرم ها و لوسیون و ضد آفتاب
  • حلال بسیاری از مواد دارویی مانند دیازپام و لورازپام . و به طور کلی در داروسازی کاربرد فراوانی دارد.
  • حلال مواد معطر
  • شوینده ها و ضدعفونی کننده ها
برترین مطالب سایت :
مواد نگهدارنده خوراکی صنایع غذایی را بشناسیم ؟

صنعتی:

  • این ماده جایگزین اتیلن گلیکول در سیستم های خنک کنندگی مدرن و کاربردهای ضد یخ می باشد.
  • به عنوان یک حلال در رنگ ها، جوهر، سیگارهای الکترونیکی (برای حل کردن نیکوتین)، در سنتز مواد شیمیایی مختلف نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
  • حلال رنگ های غیر قابل حل در آب
  • به عنوان روغن هیدرولیک در سیستمهای هیدرولیک
  • کاربرد به عنوان مونومر در تهیه رزین های پلی استری

کاربرد در دامپزشکی

در دامپزشکی از مونو پروپیلن گلیکول برای درمان بیماری کتوز ( بالا بودن مواد کتونی در خون ، شیر و یا ادرار دام ) استفاده می کنند. گاو ها پس از زایمان دچار کمبود انرژی می شوند که همین عامل باعث کم بودن شیر و ابتلا به کتوز می گردد. برای درمان این بیماری از PG استفاده می شود که  میزان شیر را افزایش می دهد ، چربی شیر کاهش پیدا می کند و درصد پروتئین آن بدون تغییر باقی می ماند.

تولید

برای اولین بار Wurtz در سال 1859 با هیدرولیز پروپیلن گلیکول دی استات توانست این ماده را تهیه کند . در سال 1931 شرکت Carbide and Carbon Chemicals Corp برای اولین بار این ماده را به صورت تجاری تولید کرد . در این روش ابتدا با استفاده از  فرآیند کلروهیدرین ،PO تولید شده و سپس با هیدرولیز به گلیکول تبدیل می شود.

در اواسط دهه 1930 میلادی شرکت Du Pont واحد فشار بالای هیدروژناسیون روغن نارگیل را راه اندازی کرد که در طول انجام این فرآیند ، propylene glycol به عنوان محصول جانبی تولید می شد . پذیرفته شدن این محصول به عنوان جایگزین مناسب برای گلیسرول در تولید مواد دارویی و کمبود آن در طول جنگ جهانی دوم باعث تاسیس کارخانه های جدیدی توسط شرکت های “Dow chemicals” و “Wyandotte Chemical” شد.

تمامی تولیدات تجاری این ماده توسط هیدرولیز غیر کاتالیستی PO در دما و فشار بالا انجام می شود. این واکنش در حضور مقادیر اضافی آب صورت می گیرد و محصول نهایی دارای خلوص 90% از پروپیلن گلیکولهاست (مونو- دی -تری) . راکتور هیدراسیون در دمای 120-190 درجه سانتی گراد و فشار 2170 کیلو پاسکال کار می کند. پس از کامل شدن فرآیند هیدراسیون ، آب اضافی در اواپراتورها و برج های خشک کن خارج شده و سپس ترکیبات در برج تقطیر تحت خلا خالص می شوند .

تولید پروپیلن اکسید

پروپیلن اکسید نیز توسط فرآیند کلروهیدرین ، و یا فرآیند پروکسیداسیون (محصول جانبی ) تولید می شود . در فرآیند کلروهیدرین ، کلر ، پروپیلن و آب با یکدیگر برای تولید پروپیلن کلروهیدرین ترکیب می شوند که بعدا با یک باز واکنش داده تا اکسید تولید شود.

برترین مطالب سایت :
ساخت داروی ضد ویروس کرونا در چین | داروی مِرس و ابولا بهترین درمان ضد کرونا

عوارض

مطابق با سازمان غذا و داروی آمریکا، این ترکیب به طور کلی به عنوان یک ماده ی امن برای استفاده به عنوان افزودنی تحت شرایط خاص در نظر گرفته می شود. با این حال، قرار گرفتن در معرض غلظت های بالا و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مقادیر پایین propylene glycol ممکن است منجر به ایجاد علائم آلرژیک جزئی و همچنین مشکلات سلامتی شدید گردند.

سمیت این ماده بسیار پایین است و هنوز ارتباطی بین مونو پروپیلن گلیکول و سرطان ، آسیب دیدن ژن ها و یا ایجاد مشکلات باروری مشاهده نشده است و هنوز مرگ و میری ناشی از این ماده گزارش نشده است .

با این حال ، مصرف دوزهای بالا باعث ایجاد اسید لاکتیک می شود که می تواند منجر به اسیدی شدن خون و نارسایی کلیه شود. نشانه اصلی مسمومیت اختلال در سیستم عصبی مرکزی است که منجر به کاهش تنفس ، کاهش ضربان قلب و کاهش هشیاری می گردد.

MSDS

برخی از عوارض جانبی و خطرات بهداشتی این ماده ی شیمیایی در زیر ذکر شده است . جهت کار با این ماده شیمیایی مطالعه MSDS آن توصیه می شود.

سمیت دهانی

مصرف مکرر این ماده باعث تهوع و استفراغ در برخی افراد میشود.
قورت دادن باعث ناهنجاری های موقت یا دائم در عملکرد قلب ، کبد و کلیه ها میشود.

پوست

قرار گرفتن در معرض این ماده منجر به خارش پوست  همراه با تحریک آن

  • شستشوی ناحیه ای از پوست که در معرض این ماده قرار گرفته با آب باعث رهایی از این ماده و تسکین پوست می گردد

استنشاق

استنشاق طولانی مدت باعث درد و ناراحتی در قفسه سینه میشود.

  • عامل خطرناکی برای بیماری آسم و سایر مشکلات حاد تنفسی  میباشد.
  • propylene glycol به فرم مایع یا بخار مکن است باعث حساسیت خفیف چشم و قرمزی و درد چشم نیز القا کنند که برای رفع این مشکل باید سریعا با آب شتشو داده شود.

حمل و نقل و نگهداری

این محصول را می توان در مخازنی از جنس فولاد زنگ نزن و یا فولاد با درصد کربن کم نگهداری و حمل کرد .

جهت سفارش و خرید مونو پروپیلن گلیکول و اطلاع از قیمت های این ماده با ما در ایران مرک تماس حاصل فرمایید.

فروش مونو پروپیلن گلیکول | خرید مونو پروپیلن گلیکول

با تشکر از شما ایران مرک نمایندگی مرک آلمان در ایران و تیم طراحی پایان نامه من